tisdag 29 mars 2011


Tänk att höra Olofsson möta Juholt” är rubriken på Johan Söderströms ledare i tisdagens BT. Visst vore det trevligt även om inte hon är den jag främst ser som Alliansens fronfigur.


Däremot är det i högsta grad historielöst av redaktören att påskina att inte vi Socialdemokrater vet vad företagandet betyder för Sverige och vad tillväxt betyder för välfärden. Söderström citerar kritiklöst Olofsson som säger att Socialdemokraterna aldrig varit småföretagarens vän. Men vi har en lång historia som bevisar att vi faktiskt har insikten om både småföretags och stora företags betydelse för Sverige. I det fallet har vi inget att bevisa.


Men kan Centerpartiet bevisa att de inte bara hemfaller åt läpparnas bekännelse? Jag upplever att det är väldigt mycket snack och ytterst lite verkstad som Olofsson presterar. "Vi är jätteduktiga på entreprenörskap och jobb", säger Näringsminister Maud Olofsson (C) vid sitt besök i Borås. Va bra säger jag och när ska vi få se det? Jag kan bara konstatera, att hittills har regeringens småföretagarpolitik främst handlat om ordkaskader levererade av näringsministern. Småföretagarna väntar sedan mer än en mandatperiod på konkreta åtgärder både av regeringen och av sina borgerliga riksdagsledamöter.


Och ett gott råd från Håkan Juholt – ”Socialdemokratiska politiker ska vara i vardagen varje dag och inte bara göra studiebesök med ballonger”. Där har Olofssons Centerparti en hel del att bevisa!


För övrigt tycker jag att Maud Olofsson är en utmärkt partiledare för Centerpartiet.

Inga kommentarer: