torsdag 29 juli 2010

Vatten är ingen mänsklig rättighet?


Det är med häpnad jag noterar att Sverige lagt ned sin röst vid FN:s omröstning om att vatten är en mänsklig rättighet. Vilket är förvånande eftersom vi i Sverige har så bra vatten och mycket av det så det kan sägas vara en mänsklig rättighet - i varje fall i Sverige. En rad bloggare (se nedan) har också uppmärksammat denna nyhet.


Miljontals flickor världen över är i dag berövade såväl skolgång som barndom. Orsaken är att de är ansvariga för vattenförsörjningen för sina familjer. Om den närmaste brunnen med dricksvatten finns två mil bort från hemmet krävs det många timmars vandring till brunnen med en tom kruka och från brunnen med vatten.

Vatten är en mänsklig rättighet och grunden för all utveckling i ett land. Dålig vattenförsörjning berövar främst flickor deras möjlighet till utbildning, det leder till att industrier inte kan utvecklas eller att epidemier inte hålls borta genom god hygien.
Stora multinationella företag lägger under sig vattentillgångar, köper upp vattenledningssystem för att sedan höja priserna och ta hem vinsterna. De privata vattenföretagen har genom sina politiska kontakter och genom sin starka lobbyverksamhet fått de internationella utvecklingsorganen att på fullaste allvar hävda att det enda som kan öka tillgången på vatten i världen är tillgång till privat riskvilligt kapital.


Jag menar att vatten är en grundläggande mänsklig rättighet och inte en ekonomisk vara.

Det är en förbannad skam att inte alliansregeringen tycker det samma!


Andra som skriver i samma ämne är bland annat Högbergs tankar, Martin Moberg, Alliansfritt Sverige, Peter Andersson och Jakob Lundgren.


Det är förbannat svårt att hitta alliansbloggare i ämnet om vatten men här är en som vill ha rent vatten i Mörbylånga.

Här är en Moderat som kan sägas ha extremt dålig tajming.

Slutlilgen en liberal tänkare som har fallit för lobbyisternas övertalning om att all världens befolkning får rent vatten bara man privatiserar det viktigaste livsmedlet som finns.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Om du anser att rent vatten är en mänsklig rättighet så kanske det är du som är skyldig att de till att jag får det i min sommarstuga? Fixa nu!!!

Tomas Gustafson sa...

Jag bortser från att du staplar ord lite hursom helst men du har tydligen inget vatten i din sommarstuga. Lite av i- landsproblem förstår jag? Du läste tydligen inte allt av vad jag skrev eller tramsar du dig bara.

Ellen sa...

Jag och min fertila släkt på 300 pers. tänkte bosätta oss i mitten av Sahara. Jag åberopar min rättighet att du tillhandahåller vatten åt mig och min släkt i all framtid: Börja jobba!

Tomas Gustafson sa...

Ellen

Där kom du på något. Det kommer att bli svårt och eftersom ni är såpass fertila blir det bekymmer. Jag erkänner mig besegrad.
Ps är det ett löfte? Ds