lördag 10 juli 2010

Friskolor, Mona´s tal och ett inte alltför ärorikt pris.

Häromdagen kom en rapport från Lärarförbundet som låtit SCB titta på alla niondeklassers lutbetyg från 1990 och framåt. Det visar sig, inte förvånande , att barn med högutbildade föräldrar får högre betyg. Den klyftan har ökat.

Den berömda valfriheten gynnar inte alls arbetareklassens barn. Friskolor gynnar dem med vältaliga föräldrar som kan prata sig till högre betyg för sina barn. Kan du skapa ett rykte, marknadsföra, friskolan som en skola där barn får höga betyg gynnar det naturligtvis vinstuttaget i den skolan.

Den här problematiken tar inte (kommer aldrig) Folkpartisternas major att ta upp.
Läs vad Maria Demker skriver om rapporten.

För övrigt lyste Mona ovanligt starkt i torsdags. Det var ett starkt ideologiskt tal framfört med retorisk finess. Kort sagt - strålande. Detta skriver Mats Engström om.

I måndags fick också Andreas Carlgren ”Greenwash-priset” av miljöförbundet Jordens vänner. Men det är inget ärorikt pris han fick. Det var nämligen ett pris för att han är ansvarig för bedräglig och missvisande grön politik.

Om detta har Lena Sommestad mer att berätta.

1 kommentar:

lena Sommestad sa...

Skolfrågan är valrörelsens viktigaste (och det säger jag trots mitt engagemang för miljön....)
Det kommer att komma fler undersökningar om problemen med friskolor och segregation, det är jag övertygad om. Viktigt att vi är med i den debatten.
Jag blir glad när jag ser att du bloggar i frågan.