onsdag 14 juli 2010

Förbjud stora solglasögon.


Då har Frankrike tagit det olyckliga beslutet om att förbjuda burka och niqab. Jag tycker att det är ett olyckligt beslut. Jag tror att jag kan räkna på ena handens fingrar hur många gånger jag har träffat på någon som har varit klädd i dessa plagg. Dom är helt enkelt försvinnande få.
Det är sannerligen rättsröta i ett land om man lagstiftar om hur man får vara klädd.

Att förbjuda burka och Niqab handlar helt enkelt om att slippa göra något åt den sociala situation som många invandrare befinner sig i. Det handlar om att inte göra något åt den arbetslöshet som många befinner sig i. Det handlar inte om kvinnors jämställdhet. Det handlar helt enkelt om att vara mot muslimer.
Däremot kan det handla om att de kvinnor som av religiösa eller andra skäl bär dessa plagg kommer att isoleras i sina hem. Det tror jag enbart Sverigedemokreter och Nationaldemokrater vill.
Icke förvånande välkomnar SD det franska förbudet och ser gärna att Sverige följer efter.

Ett argument är att man inte ska kunna maskera sig. Men förbjud då också dessa stora solglasögon som folk har på sommaren.
Andra som skriver om det franska förbudet och den inskränkthet som beslutet innebär är Lisa Magnusson och Jerker Nilsson (alltid rött, alltid rätt).

3 kommentarer:

Anonym sa...

Shadi Ghadirian was born in 1974 in Tehran, Iran. She is a photographer who continues to live and work in Iran. Ghadirian studied photography at Azad University (in Tehran). After finishing her B. A., Ghadirian began her professional career as a photographer. She says that ”quite by accident”, the subjects of her first two series were ”women”. [1]

After finishing college, Ghadirian was inspired to make work reflecting what she saw as the duality and contradiction of life.[1] Her Qajar Series (1998-2001) consists of small studio portraits of women dressed in the nineteenth-century Qajar style. Many of the women photographed are Ghadirian’s friends and family [2] The backgrounds of these portraits resemble those found in photographic studios of that period.

http://shahidul.files.wordpress.com/2008/01/shadi-ghadirian.jpg
http://www.photography-now.com/artists/K11911.html
http://www.saatchi-gallery.co.uk/

Oscar Peterson sa...

Jag tycker man kan jämföra burkan med att gå i kloster. Man avskiljer sig från samhället, men i detta fall genom att dölja hela sin kropp, utom ögonen. Det finns inga religiösa krav på burka, utan är en udda företeelse.

Visst kan vi tillåta folk att gå i burka, eller varför inte i rånarluva. Problem uppstår dock vid bilkörning, jobbsökande och arbete. Att jobba inom skolan, barnomsorg eller hemtjänst, blir exempelvis djupt problematiskt.

Jag skulle inte sätta mina barn på ett dagis där personalen bär burka. I hemtjänsten krävs numera legitimering, då många äldre numera blir rånade i sina hem. Bilkörning förhindras då periferiseendet försvinner. Därför anser jag att man inte står till arbetsmarknadens förfogande och borde få samtliga bidrag indragna.

Men jag tycker trots detta att vi inte borde förbjuda burkan, utan uppmuntra bärandet av den, särskilt bland muslimska kvinnor. Detta sker bäst genom att media och politiker talar om för oss hur underbart och frigörande det är att få välja att bära burka.

Anonym sa...

Jag vill inte ha Islam som den styrande makt i MIN KULTUR!
http://www.youtube.com/watch?v=QU_BczRk2wo

Vill du det så kan du emigrera till Medina eller Teheran...
http://www.youtube.com/watch?v=gx6UuGhLY5Q