tisdag 8 juni 2010

Hur låg lön kan Du acceptera? del 2


Alliansen skall skapa fler jobb genom lönesänkningar. Anders Borg tänker sig att genom att sänka skatten kommer lönen att sänkas och därigenom kommer fler jobb att skapas. Men att tala om detta innan valet vore som ett självmål och därför pratar inte alliansen alls om sambanden.


– Det är väldigt enkelt. Om jag får en högre standard genom att min skatt sänks, då har jag inte lika stort intresse av att höja min lön före skatt, säger nationalekonomen Lars Calmfors, regeringens expert och ordförande i Finanspolitiska rådet.

Internt talar Finansministern att sänkt skatt skall förbättra lönebildningen och sänka reservationslönen. Om man sänker reservationslönen innebär det att arbetsgivare kan pressa ned lönerna. Inte minst om de med hjälp av högeralliansen också har försvagat facken. I Sverige kommer vi då, liksom det redan finns i USA, ha en grupp människor som måste ha flera olika jobb för att försöka hanka sig fram. Begreppet för detta är ”working poor”.


Alliansfritt Sverige har också hittat den här kopplingen mellan skatten och lönen vilket även Högbergs tankar har gjort.


Själv skrev jag om sambanden i september förra året.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Min arbetsgivare tyckte att det var dags för avtalspension.
65% av lönen..
Sen dess har jag köpt en bil till och ett hus och en liten båt.. och en mc..till..
Jodå, det går.
Jag, den helt självgående gamlingen, blev ersatt med TVÅ yngre förmågor...
Vem som vann resp förlorade, det vet jag redan...
/-ER

Anonym sa...

Jag vet inte om jag håller med Calmfors fullt ut.
Om man får sänkt skatt så nog vill man ha högre lön för det.
annars är det ju liksom ingen vits mned sänkt skatt.
Nä problemet är att man dessutom skapat ett svgare fack frånskilt a-kassan från facket massor lämnat facket och dessutom försämrat a-kassan med minst 30%
Glöm ej omtala att semesterersättnigen även försämrats med ca: 4000 kr

Om man får ett svagare fack så är det svårare förhandla om högre lön.
man har även påverkat avgiften till a-kassan så den blir högre ju fler som är arbetslösa i den branchen, lustigt nog så sker det där lönerna är lägst. alltså ä'r risken dessa kommer bli verkliga låglöneyrken. handels restaurang t.ex.