torsdag 12 februari 2009

Yttrandefrihet på bekostnad av andra människor

Efter att ha läst William Petzälls senaste blogginlägg om att Geert Wilder inte tillåts komma in i Storbrittanien och de fullkomligt vedervärdiga You tube filmer som han lagt upp så känner jag för att lite reflektera över vad William Petzäll vill säga.

Jag gör det trots att jag, just på nätet, får en inblick i det sätt som Sverigedemokrater resonerar på när de inte står öga mot öga inför de människor som inte tror på samma "sanningar" som de gör.

Jag frågar mig därför beträffande yttrandefrihet: När innebär yttrandefriheten rätt för mig att säga mitt hjärtas mening på bekostnad av att andra människors rättigheter kränks eller att samhällsordningen hotas? När fick jag rättigheter att kränka andra människors politiska eller religiösa uppfattning eftersom dessa inte är mina.

Geert Wilder är liksom alla fanatiker oförmögen att se att det finns andra uppfattningar än hans. William Petzäll som företrädare av Sverigedemokraterna i Borås delar tydligen Gert Wilders uppfattning och presenterar på sin blogg stereotypa bilder av att alla muslimer är skäggiga fanatiker. Är Petzälls uppfattning lika med Sverigedemokraternas väljare så blir jag mörkrädd.

Jag har tidigare, på den här bloggen, skrivit om Sverigedemokraternas historia. En historia som började med nazisterna, Bevara Sverige Svenskt och till nuvarande Sverigedemokraterna. Den historien försöker Sverigedemokraterna trolla bort bakom kostymer och en vacker partiblomma. Men skrapa bara lite på ytan så finner du….

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilka rättigheter kränks ifall man säger att islamistisk terrorverksamhet stöds genom olika verser i Koranen, och bejakas av islamistiska fundamentalisters uttalanden?

Tacksam för svar!

I övrigt anser jag inte att det som skall tillåtas i yttrandefriheten skall vara avhängigt vad som är politiskt korrekt eller inte.

Hälsningar
Peter Harold