fredag 18 april 2008

Moderater och spöken


Efter torsdagskvällens fullmäktigeseans hann jag hem till TV3: s program Insider. I det tvprogrammet fick vi se kommunfullmäktiges moderata ordförande, Maj Steen, hålla andra sorters seanser för betalning. Hon ställde dock inte upp för en intervju i programmet då hon inte fick betalt av TV 3. Det hon sysslar med är spiritism som du kan läsa om här.

För mig framstår det geschäftet mer som ett cyniskt utnyttjande av människors sorg och längtan efter att komma i kontakt med nära och kära som gått bort. Det är att för personlig vinning nyttja människors emotionella utsatthet.


Men som ett av många blogginlägg så riktigt påpekade att - Ja, tror man på moderaterna så är det väl inte så konstigt att man också tror på spöken?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad skönt det skulle vara att vara så rigid som Du..tänk vad lätt livet skulle vara då!
En sak till..Vem har påstått att det är sörjande människor som går på seanser? Är det en hörsägen eller har du egen erfarenhet?

Vad är förresten skillnaden att gå på en seans mot att tro på Gud ? Du kanske är med i Svenska Kyrkan? Har du "sett/hört/upplevt" Gud? Eller varför är det Ok ??
Köpt hälsokost någongång? De varorna är inte vetenskapligt undersökta..
Det gäller ju att vara hyfsat konsekvent har jag förstått..Har du?

Anonym sa...

Hej anonym

Du frågar om jag har egna erfarenheter. Ja, kanske inte så hemskt många. Men jag har erfarenheter av en nära släkting som såg sitt sista hopp i att konsultera spiritister i sin förtvivlande längtan efter ett avlidet barn.
I varje fall de seanserna var enligt min mening ledda av charlataner.
Jag hörde Ulrik Nilsson försvara Maj Steen med att hon ivarje fall inte skadade någon. Kanske det. Men det som jag har indirekt erfarenhet av- skadade.
Sedan får du - kära anonym - gärna tro på Maj Steens religion. Jag gör det inte.

Anonym sa...

Skadade någon..?
Det är antagligen vuxna med egen vilja som söker sig till Maj Steens seanser..
Jag tror inte på Maj Steens "religion"..o jag är inte moderat, utan helt opartisk..Men det är ju typiskt politiker, att LETA saker hos andra MÄNNISKOR, i motståndarpartier..o sedan stå där, och kasta skit ( känns det härligt att kränka ??) precis så fungerar även kennlar inom samma hundraser..märkligt fenomen i vårt land..!
Ha något att säga, säg det, och inget annat..